Propietats del iogurt

Propietats del iogurt. La digestibilitat

La lactosa i el seu cos

La lactosa és un sucre natural que està present a la llet dels mamífers (de vaca, cabra, ovella, humana) i també es pot trobar en molts aliments preparats. Per digerir-la, el cos necessita uns enzims anomenats lactases. Aquests enzims es produeixen a la mucosa de l'intestí prim i són els encarregats de transformar la lactosa (disacàrids) en dos monosacàrids (glucosa i galactosa).
Si els nivells de la lactasa que produeix el nostre cos són baixos, apareixen dificultats per digerir la lactosa i es produeix el que coneixem com a mala absorció o intolerància a la lactosa.

La intolerància a la lactosa

La intolerància a la lactosa es pot presentar en el moment del naixement, desenvolupar-se en la infància o més tard en l'etapa adulta.
Els símptomes apareixen freqüentment després de la ingesta de productes que contenen lactosa i solen ser de caràcter gastrointestinal.
Aproximadament un 34 % dels espanyols poden patir aquestes sensacions molestes per dèficit de lactasa.
La base del tractament d'aquesta mala absorció és la restricció de la lactosa de la dieta, especialment la que prové de la ingesta de productes lactis. No obstant això, atès que els lactis són una font de calci per a la dieta i que el nostre cos n’ha de disposar, depenent de la dieta, excloure la ingesta de lactis totalment pot causar un dèficit de calci.
Els cultius vius del iogurt milloren la digestió de la lactosa del producte (iogurt) a les persones amb problemes per digerir la lactosa que conté.

La lactosa i el iogurt El iogurt pot ser una alternativa excel•lent per ajudar a cobrir les necessitats de calci en persones amb intolerància lleu o moderada a la lactosa, perquè:
- té menys lactosa
- els cultius del iogurt milloren la digestió de la lactosa del producte en les persones amb problemes per pair la lactosa.
El calci ajuda els enzims digestius a funcionar correctament.

Iogurt, font de calci

El calci i el cos

El 99 % del calci està dipositat en els ossos i és el principal mineral present al cos. És especialment rellevant ingerir-ne en l’etapa de creixement, que és quan desenvolupem els ossos, i també en la maduresa, ja que amb l’edat els ossos comencen a necessitar més calci.
La principal font de calci a la nostra dieta són els lactis. És recomanable prendre entre 2 i 4 racions de lactis al dia, segons la franja d’edat: 2-3 en adults i escolars, 2-4 en persones grans i 3-4 en adolescents, dones embarassades, durant la lactància o la menopausa.
S’estima que en la població espanyola, entre el 20 % i el 40 % dels infants, un percentatge superior d’adolescents i entre un 30 % i un 45 % d’adults haurien d’ingerir un nombre superior de lactis, perquè no arriben a les quantitats diàries recomanades.

El calci i el iogurt
El calci és necessari per al manteniment dels ossos en condicions normals.

Beneficis del iogurt

Beneficis del iogurt

El iogurt ja era conegut fa més de 4.000 anys. Es va començar a consumir a Tràcia (avui territori corresponent a Bulgària) i posteriorment es va introduir a Turquia i a tota la península balcànica.
El iogurt es va estendre lentament cap a l’Est, i va travessar l’Àsia Central i el sud-est Asiàtic. A Europa va quedar reclòs en la zona oriental, fins que el biòleg rus Ilja Iljič Mečnikov, al començament del segle XX, va exposar amb gran notorietat la seva sorprenent teoria: “que l’alta esperança de vida dels pagesos búlgars es devia sobretot a la gran quantitat de iogurt que consumien”.
Els estudis duts a terme pel mateix Mečnikov i altres científics, la seva difusió i la tasca per popularitzar els beneficis saludables del consum de iogurt, van aconseguir convèncer tot Europa de les excel•lències d’un producte que només es venia en farmàcies des de gairebé el principi fins a la meitat del segle XX.

El iogurt i les proteïnes

Les proteïnes i el cos

El cos humà està compost per un 60 % d’aigua, un 18 % de proteïnes, un 6 % de minerals i aproximadament un 16 % de greix. Això significa que la proteïna és el segon nutrient més important del cos (després de l’aigua).
Les proteïnes tenen una funció clau dins del cos i participen en el desenvolupament i en el manteniment dels músculs. A diferència dels carbohidrats i els lípids, les proteïnes no es transformen en greix. Ben al contrari, s’utilitzen i després s’eliminen del cos.
Les proteïnes dels productes lactis contenen els 9 aminoàcids essencials.

Les proteïnes del iogurt

El iogurt és font de proteïna. A més a més, és font de calci, que juntament amb la vitamina D són els principals contribuents al manteniment dels ossos en condicions normals. D’altra banda, també ajuden al desenvolupament i al creixement normal dels ossos de les criatures.
En el cas dels vegetarians no estrictes, el iogurt és una bona font alternativa de proteïna.
Atès que el iogurt es presenta en una varietat de gustos i textures, molta gent el considera una manera agradable d’ajudar a incorporar cada dia una part de la quantitat de proteïna recomanada.
Les proteïnes contribueixen a conservar i a augmentar la massa muscular. La vitamina D contribueix a l’absorció i la utilització normal del calci. El calci és necessari per al manteniment dels ossos en condicions normals. El calci és necessari per al creixement i el desenvolupament normals dels ossos de les criatures.

Un aliment saludable per començar el dia

Snack i el seu cos

Entre àpats… un iogurt! Es recomana fer cinc àpats al dia, perquè contribueix a la consecució d’una alimentació equilibrada i saludable. Per a mig matí i per berenar, el iogurt és una bona opció, perquè aporta nutrients essencials per al nostre organisme, com ara proteïnes o vitamines, i a més és font de calci.
El calci és necessari per mantenir els ossos en condicions normals.

El iogurt

El iogurt aporta un contingut elevat de nutrients (és una font de proteïnes i de calci) amb molt poques calories. Això fa que sigui un aliment idoni per prendre’l entre hores com a alternativa a snacks salats o dolços que generalment ens aporten pocs nutrients i moltes calories i que, a més, tenen un alt contingut en greixos o sucres. El iogurt és una font de calci i proteïnes.

El gust del iogurt

El gust del iogurt

El iogurt és una solució excel•lent per prendre les racions diàries de lactis recomanades. Un dels avantatges dels iogurts és la diversitat que hi ha. A partir d’un producte únic, es desplega tota una gamma d’alternatives, ja que la varietat de presentacions, la riquesa de sabors, una autèntica paleta de consistències cremoses i la diversitat de textures permeten al iogurt satisfer els gustos de consumidors de totes les edats i correspondre als desitjos dels més exigents.
El calci dels ossos en condicions normals.